Tuesday, 11 February 2014

Bila Aku Memberontak Dengan Diri Sendiri...

ASSALAMUALAIKUM :)

Nampak macam aku tersenyum kan.. tapi tidak ketika aku menaip pada masa ini. Sejak akhir-akhir ini, pelbagai masalah yang datang. Bila ada masalah, munculah stres. Entah apa yang aku fikirkan.. Aku sendiri pun tak tau apa yang aku fikirkan. Serabut sangat.. Bila chatting dengan kawan-kawan alam maya mungkin aku nampak biasa..ceria..macam tiada masalah. Mungkin itu yang mereka nampak pada aku. Tapi aku agak tersentuh dan terharu bila ada seorang kawan lelaki tegur mengatakan aku seperti stres sejak kebelakangan ni.. Eh, tersentak aku bagaimana dia tahu dan bila aku tanya dia katakan dari cara aku chatting. Ya! Dia benar..Memang aku tengan dilanda keserabutan yang amat. Rasa seperti ada yang tidak kena. Sebab itu aku agak touching akhir-akhir ini.
Sebentar tadi aku "berjalan" di facebook membaca status rakan facebook.  Terjumpa satu status motivasi yang menarik bagi aku yang seperti kena dengan apa yang berlaku pada aku. Terus aku baca. Sekurang-kurangnya dapatlah semangat balik. Disini aku kongsikan agar mungkin ada yang senasib dengan aku boleh membaca dan memahami apa yang ditulis.

Belajar Menyayangi Diri 
Pernahkah kamu merasakan rasa tidak puas hati dan sering merungut-rungut pada diri sendiri? Mungkin kamu pernah, tetapi tidak perasan akan sikap buruk itu.


Untuk mengetahui jawapannya dengan tepat, perhatikan sahaja gelagat kamu bila setiap kali berada di hadapan cermin. Apakah reaksi kamu? 


Tentu ada sahaja perkara yang kamu rasakan tidak kena tentang diri kamu.

Sekiranya, kamu bersikap begitu, bermakna kamu tidak menyintai diri sendiri. Kamu harus mengubah sikap buruk itu. Di sini ada beberapa cara yang boleh membantu kamu bagaimana untuk menyintai diri. Cubalah cara-cara yang diberikan dan lihatlah perubahannya nanti.


Hentikan Segala Kritikan
Kritikan tidak akan mengubah sesuatu perkara. Hindari mengkritik diri sendiri. Terima diri kamu sebagai diri kamu sendiri. Setiap orang berubah. Apabila kamu mengkritik diri sendiri, perubahan yang kamu lakukan bersifat negatif. Apabila kamu meningkatkan diri sendiri, perubahan yang berlaku adalah positif. Jadi, mulai hari ini hentikan segala kritikan pada diri kamu.

Sokonglah Diri Sendiri
Cari jalan untuk menyokong diri sendiri. Kamu tidak akan berjaya tanpa sokongan. Dapatkan kawan-kawan dan benarkan mereka membantu. Mereka sangat berguna di saat-saat kamu memerlukan.


Pujilah Diri Kamu
Kritikan meruntuhkan kekuatan rohani. Sebaliknya pujian membangunkannya semula.Pujilah diri sebanyak mana yang kamu mahu. Katakan pada diri, kamu telah lakukan yang terbaik, walaupun perkara itu kecil sahaja. Setiap kali kamu memuji diri sendiri tentu kamu akan terasa bangga. Ini kerana kamu mulai sedar bahawa kamu juga mempunyai kelebihan.


Jangan Menakutkan Diri Sendiri
Berhentilah daripada memikirkan perkara yang bukan-bukan. Ia menjadikan hidup kamu tidak gembira.Carilah satu imej yang menyenangkaan diri kamu dan serta merta tukar fikiran kamu yang selalu ketakutan itu kepada perkara yang menggembirakan.

Bersikap Baik terhadap Minda Kamu
Membenci diri sendiri hanya akan merosakkan pemikiran kamu. Jangan membenci diri sendiri kerana mempunyai tanggapan begitu. Ubahlah cara berfikir kamu secara beransur-ansur.


Bersikap Lemah Lembut, Baik Hati dan Sabar
Berlemah lembutlah terhadap diri sendiri. Bersikap pemurah pada diri sendiri. Banyakkan bersabar di saat kamu mempelajari cara baru berfikir. Layani diri kamu sebaik mungkin sebagaimana kamu mahu orang lain melayani kamu sedemikian rupa.

Usah Membenci Musuh-musuh Kamu
Pujian yang kamu berikan kepada mereka boleh membantu apabila diperlukan nanti.Sekarang kamu perlu mencari jalan baru dan positif untuk memenuhi segala keperluan itu. Oleh itu bebaskan semua contoh-contoh negatif yang tidak berguna lagi.

Ambil Berat tentang Kesihatan
Pelajarilah tentang pemakanan. Apa jenis bahan bakar yang diperlukan oleh tubuh untuk mendapat tenaga dan daya hidup secara optimum? Pelajarilah mengenai senaman. Apa jenis senaman yang kamu rasa seronok untuk melakukannya? Pelihara dan sayangi tempat tinggal kamu.


Cermin Diri
Pandanglah ke dalam mata kamu.Luahkan seluruh rasa cinta yang kamu miliki pada diri sendiri. Berdiri di hadapan cermin dan bercakap pada diri sendiri. Begitu juga dengan ibu bapa kamu. Sekurang-kurangnya sekali sehari ucapkan. "Saya sayangkan kamu. Saya benar-benar menyayangimu.
sumber



Ayat-ayat yang ditulis kebanyakan agak tepat dengan apa yang aku lalui. Ada perkara yang akan aku cuba tapi ada juga yang tidak. Mungkin belum bersedia. 

No comments: