Sunday, 1 April 2012

Cemburu..Perlukah Ia Wujud Dalam Diri??



                                                  Credit to Mr.Google

Dalam sesebuah perhubungan, tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu kerana ia sudah adat cuma jangan berlebihan.Emosi marah tidak harus menguasai diri kerana ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan.Mengikut kajian pakar, hampir 80 peratus keretakan dalam perhubungan berpunca apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama. Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan, setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.

Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain. Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan persefahaman.Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang.

Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha.Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.Satu lagi perasaan yang perlu diatasi adalah cemburu. Tidak salah untuk rasa cemburu tetapi biarlah berpada-pada. Memang benar cemburu tandanya sayang tetapi jangan melampaui batas.Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan?

                                                Credit to Mr.Google

Ramai yang memperkatakan soal cemburu malah pelbagai cara untuk mengekang perasaan cemburu daripada terus menyelubungi hidup.Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita iaitu jujur dan setia.

Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan, lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat.Kesetiaan juga memainkan peranan penting kerana jika kita sayangkan pasangan, sudah pasti kita juga akan setia padanya.

Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati.Jadi,apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.
Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi, si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain.

Apapun, jangan biarkan marah dan cemburu terlalu menguasai diri. Berikut sedikit panduan untuk membantu kita menjauhi rasa marah dan cemburu, sekali gus mengekalkan keindahan hubungan bersama si dia:
  
 * Jangan sesekali memungkiri janji.* Sentiasa jujur kepada si dia kerana wanita atau lelaki memang benci apabila ditipu.* Beritahu si dia mengenai sesuatu perkara dengan tepat.* Jika si dia dalam keadaan bermasalah, sentiasa menggembirakannya.* Andai anda jujur, si dia akan setia kepada anda.*Jangan terlalu mengongkong dirinya kerana dia juga inginkan kebebasan.

                                         Credit to Mr.Google

Credit to ==<> SiNi

KATA AKU:Hmm,itu rasa cemburu pasal cinta..tapi macam mana pulak dengan rasa cemburu yang tidak berkait langsung dengan soal hati dan perasaan??..(antara lelaki dan perempuan)..Sebaliknya rasa cemburu itu sebab seseorang tu terasa dia dipinggirkan selepas orang yang dia rapat tu kenal dengan orang lain...Dan seterusnya menjadi rapat dengan orang tu..Orang lain pulak akan mentafsir yang seseorang sudah jatuh hati dengan orang tu..Korang pernah tak mengalami situasi macam tu??Hmm,apa yg pasti orang yang tak pernah lalui situasi macam tu takkan pernah memahami apa yang tersirat dalam hati kita sebab diorang tak pernah lalui apa yang kita pernah lalui..Tapi apabila korang sendiri melalui situasi macam tu barulah korang akan mengerti dengan sendirinya..

14 comments:

Zhaf Onez said...

bhahaahah..apabila cik liniey kite mula meng'update' entri...ni lah yg keluar dari luahan hati... ;p

W.N.G said...

mmm... patutkah saya cemburu?

http://www.usharemine.com/2012/04/robots-memory.html

qilazahiraa said...

nice entry :') tengah jealous nie. haha

kaishin said...

cemburu tu kan tanda sayang :D

Cik Farhana said...

Ade cemburu yg mmbawa kebaikan & sebalik'y~
yg mmbawa kmudharatan tuh yg harus dielak,,
btw, nica sharing..done follow u dear(:

NurFarizan.com said...

AsSalam cemburu perlu ada dalam diri kita :)
dan cemburu itu bagus
http://www.nurfarizan.com/2012/03/cemburu-itu-bagus.html

Unknown said...

cemburu.. itu adalah sifat semula jadi manusia.. kalau takde rasa cemburu itu..jawap kita bukan manusia la... setiap makluk.. mmg ada sifat cemburu.. bapak kucing pun cemburu anak kucing dgn mamanya...siap makan anak kucing lagi .. www.redlomo.com :)

Liniey Nor said...

@zhaf:wekkkkk ;p
@wng:errr ;p
@qila:tq :)..uhuu
@kaishin: :)
@farhana:tq :)
@farizan:wkslm..thanks ats perkongsian:)
@uknown:homaiiii :)

renaPuteh said...

anda d tag :)

http://yqarenaputeh.blogspot.com/2012/04/segmen-siri-jelajah-blog-lets-fly.html

Lily said...

Boleh ada perasaan cemburu asalkan jgn berlebih-lebihan :)

sis92 said...

hukhuk wa baru update entri bkaitan cintan cintun gak..

Cik FaRiZaM said...

follow ur nice blog :

follow me back :D

http://afasz.blogspot.com

Khocet Unic said...

Cenburu,,memang permasalahan yg sering kita alami dalam sebuah hubungan,,namun itu adalah sebuah kewajaran

Hafizah Zainal Abidin said...

perlu rasa cemburu ! hahaha :)