Tips Diet Secara Sihat


  1. Makan ketika lapar dan berhenti apabila kenyang.
  2. Jika tidak lapar,makan sekadar untuk mengunyah dan pastikan anda menikmati setiap kunyahan agar cepat merasa kenyang.
  3. Jangan menghukum diri untuk kelihatan kurus dan yakin anda boleh menjadi langsing.
  4. Jangan makan sekiranya anda sedang marah,sedih,takut atau bimbang.Sekiranya anda makan ketika emosi seperti ini,kemungkinan anda mengalami obesiti.
  5. Berhenti daripada mengharap perkara yang akan mengubah hidup anda supaya merasa lebih baik.Sebaliknya, anda perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang diinginkan.
  6. Apabila anda fikir usaha anda telah gagal, cuba tulis pada kertas setiap makanan yang sudah dimakan dan baca apa yang anda tuliskan.
  7. Cepat sedarkan diri anda apabila anda makan tanpa lapar kerana ia boleh menambahkan lagi berat badan anda.
  8. Walaupun anda telah melakukan pelbagai program diet tetapi berat badan tetap tidak turun. Ini bukan bererti anda tidak berusaha, sebaiknya anda sudah melakukan yang terbaik.      

Credit to ==<> mia-ina.blogspot.com
Previous
Next Post »

3 reader dah komen

Write reader dah komen
MiSz AzUmI
AUTHOR
Saturday, March 31, 2012 delete

erkk..suka point yg ke-4 tu..
first time baru twu nie..
len kali lao ngah marah ke sedih x mao mkn :p
tapi cmna lak org yg sedih dok mkn eskrim tu?

Reply
avatar
MiSz AzUmI
AUTHOR
Sunday, April 01, 2012 delete

adoii..p mna lak cmment td..mls nk type pjg2 balek..
type satu ja..umi ska point no 4 tu..first time twu :P

Reply
avatar
Liniey Nor
AUTHOR
Monday, April 02, 2012 delete

erkkk umi...kemanakah komen umi yg pjg tu menghilang :(...uhuhu...erkk no 4..sama nga liniey..ehehee

Reply
avatar